← Takaisin blogiin

Vesi – Miten tylsä aihe

” Mitä mie voisin tehä, kun ei miulla ole rahaa mihinkään ja haluisin kuitenkin voida ees vähän paremmin….”  Ensimmäinen neuvo tuleekin sitten tässä blogissa.

Juo vettä. Ja tässä muutama esimerkki, miksi

Vesi huuhtelee kuona-aineita pois kehosta
Virkistää ajatuksia
Korjaa / silottaa ryppyjä naamasta
Saa istumaan useammin vessassa niin “ykkösellä” kuin “kakkosellakin”
Vie aika usein pois päänsäryn
Hengitys ei enää haise (kyllä – sulla voi haista hengitys, mutta harva sen sulle kuitenkaan sanoo…. ja jos sanoo, niin ei se kivaa ole kuulla…)
Ikenet ei ole enää kipeät jne.

Ja kaikkea muuta tuommoista pikkuista ja varsin merkittävää hyötyä!

Huuletkin on kivemmat näköset, kun eivät ole ryppyiset ja kuivan näköiset.

Vesi on monessa maassa maksullista, se juomakelpoinen. Meillä täällä se on miltei maksutonta, ja on juotavissa suoraan kraanasta. Onhan siinäkin niitä omia epäpuhtauksiaan olemassa, ja vedensuodattimia on myynnissä, joten eipä ole senkään puolesta ihan yksinkertaista…. jos halutaan HETI ENSIALKUUN tehdä tästäkin asiasta  monimutkaista.

Mutta jos ajatellaan nyt niin, että alkuun ALOITAT veden juonnin ja kun olet siitä innostunut – katsele sitten noita vedensuodatin juttuja.

Sitä ei moni ns. ulkopuolinen usko, miten hankalaa on ohjata asiakkaita juomaan vettä. Vesihän on meille kuitenkin välttämätöntä; henkihän se lähtee, jos ei saada nesteitä.

Niin monet asiakkaat, ketä olen ohjannut, inhoaa vettä ja sen makua. Jotkut jopa meinaa oksentaa, kun pitäisi juoda vettä. Ohjaan juomaan sen 2-3 litraa päivässä, en sen enempää. Moni pystyy juomaan light limppareita, kahvia, teetä ja hapotettuja vesiä, mutta ihan puhtaan veden juominen on oikeasti monelle hankalaa.

Eihän siinä auta muu kuin opetella. Tässä sulle siihen muutama vinkki.

Jos et ole juonut tähän asti vettä juuri lainkaan, niin lienee turhaa aloittaa liian suurella tavoitteella tässäkin. Juo vaikka 2 lasia vettä päivässä näin ensi alkuun, ja sen jälkeen,  vaikka viikon kuluttua jo kolme lasia. Ei tässä kiirettä ole tässäkään asiassa, saat nimittäin hitaasti aloittamalla varmasti paremmat tulokset vedenkin juonnissa.

Alkuun tuntuu, että vessassa joutuu juoksemaan alati. Niinhän se onkin, varsinkin jos on tottunut käymään sillä “ykkösellä” ehkä kolmisen kertaa päivässä. Keho kyllä tottuu, eikä ole tarkoitus hankkia vesimyrkytystä. Kohta et huomaakaan, että käynnit on lisääntyneet.

Olen lukenut asiantuntijoiden kommentteja, että meidän ei tarvitsisi miettiä sen enempää veden juomista, ja siitä vouhkaaminen on turhaa. Totta, liika on liikaa vedessäkin. Kuitenkin niiden asiakkaiden perusteella, ketä olen vuosien varrella ohjannut, voin sanoa ettei monikaan sitä vettä edes juo. Jos siis kuulut siihen suureen porukkaan, joka ei juo vettä lainkaan – vedenjuonnin opettelu oikeasti hyvä asia.

Veden juomisesta voi tehdä myös kivaa. Vettä voit maustaa jäisillä mansikoilla, ja onhan se sitten mukavan näköistäkin. Jotkut laittaa sitruunaa, jonka sanotaan samalla kiihdyttävän vielä aineenvaihduntaakin. Osa ripottelee joukkoon vihreää teetä. Vesi maustuu ja vihreällä teellähän on lukemattomia terveyshyötyjä jo itsessään. Silloin on aika magee kombo kasassa eli vettä + vihreää teetä.

Osa tykkää juoda veden jääkaappikylmänä. Kokeile toki sinäkin. Pikkuhiljaa opit kyllä juomaan sen veden ihan ilman temppuja. Uskon näin. Uudet asiat piristää, kuten siis vesi jo muutoinkin. Eli  jos sen juominen on hankalaa, voi sitä “värittää” mansikoilla, teellä, sitruunoilla, mintun lehdillä…. jne.

Mehua en kyllä suosittele janojuomaksi veden asemasta. Siinä saat helposti TODELLA suuren määrän turhia sokereita itsellesi = mahamakkaroita. Kyllä vesi on aina vettä ja kaloritonta.

Nykyään moni kävelee vesipullojen kanssa, ja siitähän on tehty ns. muotivillityskin. On hienoa, kun vesipullo on mukana ja siitä saa sitten ottaa hörpyt. Moni laittaa aika paljon rahaakin vesipulloihin, toki siitäkin on tehty business. Siis vedenjuonnista ja vesipulloista! Yläfemmat heille, ihan loistava liike-ideahan se on ollut!

Vesipullo on siinä mielessä kiva juttu, jos istut paljon autossa, olet paljon liikenteessä eikä mahdollisuutta veden juonnille OIKEASTI ole. Tai jos määrät on todella matalat, eli ei ollenkaan. Silloin vesipullo voi olla muistuttamassa, mutta en näe sille muutoin kyllä tarvetta. Itse en vesipulloa pidä mukana muualla kuin salilla ja pitkillä automatkoilla.

Vesi on myös siinä mielessä hyvä muistaa ottaa mukaan kuvioihin, koska aivot ei erota onko sulla oikeesti nälkä vai jano. Tässä taas on sitten se vaara, että kun alkaa pudottamaan painoa; kittaa vain vettä….. eikä se tie kannata. Vesimyrkytyksen vaara on ihan oikeasti olemassa, eli älä anna mopon keulia vedenkään juonnissa. Liika vesi poistaa myös suoloja kropasta, eli silloin alkaa paikat kramppailemaan ja silloinkin voi tulla päänsärkyä.

Vesipäiväkirjakin on ihan käyttökelpoinen idea, eli laita vaikka x – merkki paperiin, kun olet juonut lasillisen vettä. Kahvinjuontia kannattaa vähän ainakin vähentää, sillä se poistaa nesteitä. Tuossa oli minulla suurin opettelu; että joisin osan kahvista teenä. Olen sitten ostanut erilaisia makutee – lajitelmia.

Yhtä kaikki, halvin ja yksinkertaisin keino aloittaa oma hyvinvoinnin lisääminen on juoda vettä. Olisi kiva kuulla, jos kokeilet juoda enemmän vettä, miten sulla olo paranee? Tai paraneeko? Minä siis juon vettä päivittäin 2 -3 litraa, ja heti aamulla ensimmäiset 4-5dl yöpaaston jälkeen. Yölläkin kun hikoilee jne, niin sen vuoksi aamu olisi hyvä aloittaa suoraan vedellä. Hyvä on olo ja naamastani kyllä näen, milloin vesimäärä on ollut liian pieni.

Toivottavasti sait muutamia vinkkejä itsellesi! Palataan asiaan ja muista valmennus www.ilonkautta.fi

Tehdään asioita tosissaan, mutta ei vakavasti. Yksinkertaisesti ja tehokkaasti. Hellurei!

Osallistu keskusteluun

Vastaa