← Takaisin blogiin

Haluatko pudottaa painoa?

Painonpudotuksesta tiedän paljon. Minulla on takana on pudotettuja kiloja, noin 270kg, siis yhteensä. Minusta on kuvia laihana, hoikkana, pyöreänä ja lihavana. Tiedän ne ongelmat miksi noin on käynyt. Minusta ei ole sattumaa, että suomalaiset on yksi maailman lihavimmista kansoista.

Omat ajatukset. Se on siinä.

 

Miksi olet ajautunut säästöliekille? Miksi olet aina epäonnistunut? Miksi et halua edes ajatella painonpudotusta? Miksi karttelet / vähättelet hoikkia? Tai hyväkuntoisia? Miksi olet pahalla päällä? Miksi et lähde liikkumaan? Miksi et halua syödä terveellisesti? Näitä kysymyksiä voisin jatkaa loputtomiin.

 

Painonpudotus on niin valtava juttu, että voisin puhua siitä päiviä putkeen. Olen auttanut monia laihtumaan, monilla eri menetelmillä. Monet ovat saaneet kilonsa takaisin. Uskon että tiedän, miksi.

 

Tämä on tuttu tarina niin monelle teistä, kuten minullekin: aloitetaan painonpudotus, ja ensimmäiset 3 viikkoa menee hyvin. Paino tippuu tasaisesti, ollaan super – iloisia ja NYT LOPULTAKIN ONNISTUN! Tulee viikko 4 ja paino ei tipu. Ahdistaa. Nyt on vika jossakin, tämä menetelmä ei toimi. Haetaan vastauksia ja tukea, mitään ei tapahdu. Vähennetään syömistä, lisätään kovempaa liikuntaa. Mieliala laskee. Sitten tuleekin jo lopetus.

 

Toinen vaihtoehto on, ettei pariin kolmeen viikkoon tapahdu yhtään mitään. Sama stressaaminen painonputoamisen mahdottomuuden ympärillä ja lopetetaan, ennen kuin on päästy edes alkuun.

 

Syitä etsitään ulkopuolisista asioista:

Ruokavaliosta: ei ole tarpeeksi tiukka

Liikunta: ei ole tarpeeksi rajua

Itsestä: elimistöni on erilainen kuin muilla

Työpaikasta: hirveä työympäristö ja paska pomo

Perheestä: puoliso ei tue. Puoliso on sitä ja tätä

Lapset: ovat aina vaatimassa jotain

Raha: ei riitä terveelliseen ruokaa

Ystävistä: taas tuli juhlat. Eivät kannusta

 

Kaikilla kyllä tippuu paino, ja oikeasti: sillä mielellä ja asenteella on valtava voima. Mikäli koko ajan ajattelet noita yllämainittuja masentavia asioita, tietoisesti tai tietämättä, stressaannut. Stressi nostaa kehon kortisolitasoja ylöspäin ja kortisoli taas lihottaa. Yksinkertaisesti ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin suhtautua painon putoamiseen mahdollisimman iisisti. Uskoa, että se tippuu ja laittaa vaaka pölyttymään sohvan alle.

 

Sillä on uskomattoman suuri merkitys, mihin itse uskot ja miten puhut. Millaisena näet itsesi ja mikä on sinun toiveesi ja haaveesi. Mikäli aloitat elämäntapojen muutoksen jo valmiiksi asenteella, että taas epäonnistut, tulee niin todennäköisesti käymään. Jos koko ajan suhtaudut omaan elämääsi negatiivisesti (perhe, lapset, työ, ystävät, kassajonot, liikenne….), olet yksinkertaisesti negatiivisessa = stressaantuneessa kehossa, ja ne kortisolit pysyy ylhäällä. Stressaantunut keho reagoi toki muutoinkin; tulee uniongelmia, sairastelet herkemmin, hermot on kireällä ja näet punaista nanosekunnissa.

 

Tuo on kuitenkin aivan normaali ilmiö, tuossa noin neljännen viikon kohdalla, että painon putoaminen suurimmalla osalla pudottajista seisahtuu. Elimistö alkaa jarruttelemaan ja pitämään tavallaan kiinni kiloistaan, ettei vain pahanpäivän varannot häviä pois. Tuossa kohdassa kun malttaa mielensä, alkaa paino taas tippumaan viikon parin päästä. Rauhallisemmin kuin alussa, mutta tippuu.

 

Paras keino seurata muutoksia on valokuvat, ei vaaka. Sekä tietysti vaatteet, jotka pikkuhiljaa alkaa löystymään. Vaakalla juokseminen on suuri vihollinen, mitä voit mielellesi hankkia.  Ylipaino ei suinkaan ole kertynyt kolmessa viikossa ja ajatellaanpa jokaista herkuttelukertaa: ei niidenkään jälkeen paino ole noussut tasaisesti ylöspäin. Sama tietysti toisinpäin.

 

Hyvä keino huijata mieltäsi on tavoitteet. Sen sijaan, että laitat itsellesi kolmenkymmenen kilon tavoitteen, ajattele, että tässä kuussa pudotan painoa 3 kg. Kun se on saavutettu, aseta seuraava tavoite. 30 kg on niin suuri määrä, ettei sinun alitajuntakaan siihen usko, näin ollen stressaat asiaa jo tietämättäsi. Muutama kilo on realistinen, alitajunta sen myös hyväksyy ja paino tippuu helpommin.

 

Lopulta kun paino on pudotettu, alkaa uusi työ tasapainottamisen kanssa. Ettei paino tipu enää lisää ja toisaalta, pysyt saavutetussa painossa. 80/20 sääntö auttaa tasapainossa, eli elät annettujen ohjeiden mukaan 80%:sesti ja 20 % voi relata.

 

Ilonkautta valmennus auttaa sinua saavuttamaan nyt oikeasti ne tavat, joilla paino tippuu ja SAAT SEN PYSYMÄÄN ALHAALLA. Ei tarvitse syödä alituiseen kanaa ja rahkaa, vaan opetellaan taas syömään maistuvaa perusruokaa. Ruokailun ei kuulu olla niin vaikeaa, kuin mitä meille ehkä uskotellaan. Liikuntakaan ei valmennuksessani ole stressin vaan hyvinvoinnin aihe!

 

Itse olen hyväkuntoinen. En liian laiha, enkä liian lihava. Juhlin ystävieni kanssa ihan vain meitä, käyn tanssimassa ja ostan joskus karkkiakin. Tässä samalla hoidan lapset omalla viikollani, teen yrittäjänä töitä, teen omaa hyvinvointiani, ja yksinkertaisesti nautin elämästä. Sopusoinnussa, jolloin mikään osa-alue ei ole ottanut valtaa. Ei liikunta, ei ruoka, ei juhlinta, ei lapset jne. Kaikkea sopivassa määrin, sillä kaikki nuo tärkeät asiat tukevat toisiaan ja mieli säilyy iloisena eikä stressaannu.

 

Tervetuloa suuresti tähän valmennukseen, laitetaan ne kilot karisemaan ja tehdään töitä tosissaan, mutta ei vakavissaan 🙂

 

(Omasta painonpudotuksestani on lisää blogeja tällä sivulla)

Osallistu keskusteluun

Vastaa