← Takaisin blogiin

Valmennuksen ruoka

Minua ei ole voinut vähempää kiinnostaa mikää muu nuoruudessani kuin ruuanlaitto. Yläasteella kotitalous tuli käytyä vain pakollisena, en todellakaan ottanut sitä enää valinnaisiin. Lukion jälkeen menin ammattikouluun lukemaan lähihoitajaksi. Siellä muut luokan tytöt leipoi mitä ihanampia leipomuksia, kun itse lähinnä mietin mistä erottaa vehnäjauhon perunajauhoista….

 

En ole ollut koskaan kiinnostunut ruuasta tai sen valmistamisesta, söin elääkseni leipää ja näkkäriä ja hyvin elinkin – ylipainoa kertyi reippaasti! Lopulta, kun aloin saamaan lapsia, oli yksinkertaisesti pakko opetella laittamaan edes jotain. Soitin tuttavilleni mitä ihmeellisempiä puheluita: voiko riisiä pakastaa? Mitä on pasta???? Ai makaronia… no voiko makaronia sitten pakastaa? En olisi millään jaksanut keittää joka päivä uusia lisukkeita, olisin tehnyt ison kattilan kerralla ja käyttänyt sitten pakastimesta tarpeen tullen 😀 😀

 

Miten tehdään kanaa? Entä kanankoipia? Miten jauhelihakastike? Miten hitossa kasvikset höyrytetään? Eikö teillä pala puurot ja keitot pohjaan? Olen todellaki ollut todella surkea ruuanlaittaja…!

 

Lapset sain  tukipuheluiden myötä syötettyä, mutta oma ruokailu alkoi kiinnostamaan vasta 35 vuotiaana…… Opiskelu piti aloittaa täysin alusta – mikä on öljy, mitä on haitallinen rasva, minkä verran rasvoja, mikä on kuitu, paljonko vettä, miten kasviksia käytetään jne jne jne. Ihan pieni huomautus: olin tuossa vaiheessa jo lukenut sairaanhoitajaksi kiitettävin arvosanoinkin vielä, eli koulutus ei takaa todellakaan hoitajan tietämystä ravitsemuksesta. Voisinpa laittaa tähän todistusaineistona jopa kuvan stipendistä, jonka sain opintomenestyksestäni 😀

 

Kun lopulta innostui ruuasta ja painonhallinnasta, aloin pitämään samalla myös elämäntapamuutokseen ohjaavia ryhmiä, ja ihmiset alkoivat pyytämään minulta reseptejä – minulta!  En muista mitä ympäripyöreää vastailin, mutta taisin selvitä reseptien kyselyistä aina rimaa hipoen. Minusta on hauskaa ajatella sitä aikaa, mistä lähdin ja samalla tiedostan sen, että yksinkertaisesti en voi olla ainoa! Moni varmasti elää tälläkin hetkellä vain leivällä ja eineksillä, ja monilla paino-ongelmaisilla on sama tilanne – ei osata laittaa perusruokaa.

 

Asiakkaiden kysymykset olivat samoja oikeastaan aina – saako syödä sitä ja tätä ja kysyttiin esimerkiksi voiko hernekeittoa syödä. Nämä kysymykset ja ihmisten ohjaaminen kestävään ravitsemukseen ovat myös Ilonkautta – valmennuksen pohjana. Asiat etenee järjestyksessä ja keskustelupalstalla käydään asiaa läpi siinä määrin kuin on tarvetta.

 

Minun ohjaama ruokavalio on tehty perinteisistä suomalaisista ruuista. Ei ruokailun tarvitse olla vaikeaa kikkailua, harvinaisia yrttejä täynnä. Superfoodeilla voi täyttää omaa ravitsemustaan, mutta oikotie onneen ne eivät ole. Siksi superfoodit esitellään aivan viimeisillä viikoilla, kun ruokailun perusta on kunnossa. Tiedän sen, että monikaan ei edes rohkene tunnustaa, että on yhtä huono ruuan laittaja kuin mitä minä olen ollut. En nytkään ole mikään gourmetkokki enkä yritä sellainen edes olla –  teen ja ohjaan ruokailuun kestäviä ratkaisuja, eikä silloin asiakkaan motivaatio lopu, kun ne “guatemalasta tilatut jauhot” loppuvat….

 

Sen lisäksi, että kerron valmennuksessa reseptit, olen tehnyt kaikesta myös videot. Itse en osannut laittaa ruokaa pelkkien reseptien perusteella, ja minusta niistä puuttui aina joku tieto, mikä oli varmaan katsottu “yleisesti tiedossa olevaksi”. En esimerkiksi tiennyt, että makaronit pitää huuhdella. Netti on kyllä reseptejä täynnä – mutta minä en niitä osannut soveltaa. Siksi täällä on videot kaikesta – myös smoothie resepteistä. Toisille yksinkertaiset asiat ovat toisille aivan uutta.

 

Ruualla voi todellakin kohentaa omaa oloaan, eikä silti tarvitse alkaa ns. ituhipiksi. Valmennuksen aikana kuulet eri valmentajien näkemyksiä syömisestä, ja kuulet mitä on esimerkiksi tietoinen syöminen. Tunnesyöminen esitellään myös, ja molemmat tulisi pyrkiä askel askeleelta erottamaan oikeasta nälästä. Tunnistamaan oman kehon signaalit, mitä se tarvitsee. Nälkäkuurit ei ole johtanut ainakaan itseni kohdalla muuhun kuin painon nousemiseen takaisin lähtölukemiin. Lisäksi kuulet mitä ihmettä on ph-tasapainon lisääminen ravitsemuksella ja asiantuntijan neuvot mehustamisen iloihin ja hyötyihin. Ravintoskaala on laaja, ja näitä asioita aletaankin syventämään asia kerrallaan kun ensin on päästy vauhtiin.

 

Ohjaan teille valmennuksen aikana ne kaikki palaset, joista hyvä ruokailu koostuu. Kuidut, hiilihydraatit, sokerit, rasvat, proteiinit, vesi, kasvikset+hedelmät+marjat…Valmennuksen lopussa saat tietoa myös  superfoodeista ja urheiluravinteista! Kaikista saat selkeät tulostettavat ohjeet sekä lisäksi videoita, joilla asiaa avataan. Viikottainen videotapaaminen toimii kaiken tukena sekä lisää kysymyksiä voit aina laittaa keskustelupalstalle.

 

Haluan korostaa myös sitä, että myös minulla ruokailun opetteleminen on ollut hidasta. Muutoksia on tapahtunut vuosien varrella rauhallisesti ja nyt kuuden vuoden jälkeen mehustan säännöllisesti. Minä, joka suhtauduin ylimielisesti kaikkeen ruokailuun liittyviin asioihin. Tiedän, että on olemassa moni monia monia kikkoja sen lisäksi, mitä itse nyt teen. Pikkuhiljaa eteenpäin, yhä itsekin. Tervetuloa mukaan ja mehän voidaan perustaa vaikka oma reseptinurkkauskin – videoineen päivineen 🙂

Osallistu keskusteluun

Vastaa